måndag 19 oktober 2009

En dag - en måndag.

Idag slutade jag tidigt, imorgon går jag bara halvdag och på onsdag är jag helt ledig. Lyx eller vad? Så det lär bli stallet för hela slanten i tre dagar, helt ok för mig :)

Idag tog jag och fröken Rebecca halv ett-bussen ut till Oak Hill. Jag fick låna Lenas lilla Tiny, så vi tog en liten tur skogen med pollarna.
Tiny är underbar, och lite speciell, att sitta på. Hon har ett jädra undertramp som jag inte är van vid, men det är otroligt bekvämt att gunga med i! Jag kom på efter halva turen att det var första gången någonsin som jag satt på Tiny, hehe. Men hon skötte sig så fint, så det var inga problem alls. Duktig liten tjej är hon och jag tror verkligen att hon kommer bli grym när hon blir stor!

Efter ridturen tog jag in Ajax och grejade lite med honom. Vi var på ridbanan och fjantade runt, och det var verkligen dagens höjdpunkt! Gjorde lite basic övningar (som Ajax förresten tycker är helt onödigt, han vet redan hur man gör), flytta framdel och bakdel, cirkling, snälla leken m.m.
Jag måste verkligen säga att den där ponnyn är helt otroligt att jobba med! Så känslig och så lyhörd, en fröjd helt enkelt!
Jag däremot är riktigt ringrostig. Jag kom på mig själv hela tiden med att göra massa fel och krångla till det alldeles i onödan. Så jag har skrivit en kom-ihåg-med-ajax-lista, och satt upp vid mitt skrivbord. Där står bland annat; Tänk på timing, gunga i repgrimman och repet - inte dra, tänk på vart du tittar, 3-sekundersregeln etc, etc.

Jag känner verkligen att jag behöver uppdatera mina NH-kunskaper, så jag har tagit fram alla gamla böcker som jag inte läst på evigheter. Jag har bara tränat med Limaac så länge att jag har lite glömt hur andra hästar fungerar. Jag förväntar mig liksom att Ajax skall reagera som Limaac, men det gör han ju inte. Så nu blir det skolbänken ett tag framöver för det behövs! Så får vi se om jag kan lyckas utföra något vettigt... :)

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar