onsdag 28 oktober 2009

Första gången framför vagn!

Ajax-pyssel idag. Satte träns och sele på honom och tömkörde i paddocken. Det gick över förväntan! Jag är inte jättebra på det där med tömkörning, även om jag tömkört en hel del småponnyer i mina dar, men med Ajax gick det faktiskt väldigt bra. Det vanligaste problemet vid tömkörning är väl scenariot "man drar i tygel och vips står man öga mot öga med hästen", som Malin Johansson förresten beskrev väldigt bra. Och det hände, men faktiskt bara en gång :)

Dagens breakthrough: Idag gick Ajax med vagn för första gången! Han var så duktig! Jag spände först fast björkslanor i selen och gick runt med. Ajax rörde inte en min och efter ett par varv med slanorna släpandes i marken tyckte Malin att vi lika gärna kunde testa att spänna honom framför vagnen. Så sagt och gjort. Vi backade in honom mellan skaklarna, spände fast och gick, Ajax rörde fortfarande inte en min. Duktigt kille! Haha, undra vad som egentligen krävs för att få honom förvånad??

Bildbevis:
*Applåder*

Imorgon får shettisen vila litegrann, för jag har annat för mig. Men på fredag skall han få dra sin lilla vagn igen. Oh vad roligt det skall bli när det går att köra honom!

Tjipp och hej! /Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar