fredag 9 april 2010

Händelserika dagar...

De senaste dagarnas avsaknad av bloggande beror inte på att jag inte haft någonting att skriva om, tvärtom! Det har varit så mycket på G att jag inte hunnit sätta mig framför datorn. Oftast blir det så att jag börjar formulera ett inlägg i huvudet men innan jag vet ordet av händer något nytt jag vill skriva om! Så I give it a shot och varnar för svamligt och alldeles för långt inlägg...

Jag har lov den här veckan, vilket har inneburit mycket hästande de senaste dagarna. I helgen passade jag och min lille vovve gården och djuren och det var såå mysigt! Ska passa från lördag till söndag denna helgen med. Finns det något mysigare än att traska runt bland katter, kaniner, hästar och höns och pilla med lite allt möjligt? Så fridfullt och härligt. Eller ja, med Springsteen på högsta volym och en galen hund i hälarna är det till synes inte särskilt fridfullt, men det ger mig peace at mind.

I tisdags kom hovslagaren. Det gick inte som hoppats. Grand fullkomligt vägrade att bli skodd på höger fram, igen. Det är lite av ett mysterium som vi börjat bena i. Han är inte rädd, han har inget problem med att man håller eller bankar i hoven, men så fort skon läggs på drar han undan benet. Lena, som är massör och kinesiolog tittade över honom och kom fram till följande: han är svullen i vänster frambog/ben och står hela tiden med all tyngd på höger fram. Detta kan orsaka att han tycker det är obehagligt att bli skodd på höger fram, då måste han lägga över vikten på vänster fram. Besvären kommer dock inte ursprungligen från vänster frambog/ben, utan tas bara i uttryck där. Ursprungligen kommer det från höftkulorna. Men, Lena, och hovslagaren, tror ändå att det är enkelt att lösa. Jag fick övningar jag skall göra för att stärka höfterna, så får vi se om det ger någon effekt. Det är iallafall en första teori att arbeta med.

I går hade vi vår första träning tillsammans för Robert Lagergren! (Frida: här kan du läsa om Robert om du vill, www.reinedcowhorse.se). Det var superkul och sjukt spännande! Blev mest basic "förstaträning". Jag red och Robert tittade och hittade saker att jobba på. Mycket neckreining, galopp i stora och små volter, back och spinn. Vi fick uppgifter att träna på tills nästa gång. Skall främst fokusera på att försöka flytta ridningen från munnen till sätet, samt att fila lite på neckreiningen som behöver påminnas om efter all ridning på kimblewick.

Sedan bekräftade Robert Lenas teori lite. Han observerade att Grand var stel i bakkärran och tyckte att jag skall långtrava honom minst 15 minuter varje dag så att han kommer igång lite och länger steget i traven. För övrigt tyckte han att Grand var trevlig och duktig, fast det är ju inget nytt för någon ;)



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar