lördag 27 februari 2010

Årets första uteritt!

Det stämmer! Vi har ju varit lite insnöade ett tag. Vägen har varit glashal och sommarängen har varit bra att rida på, så det har inte blivit någon uteritt sedan jag tog över i Grand. Men nu har det börjat töa, samtidigt som ängen inte är okej att rida på längre så jag bestämde redan i måndags att idag skulle vi ta oss ut. Halt eller inte, vi måste ut!

Och så blev det! tack och lov och prisa gudarna så har det töat såpass att det inte är halt på asfaltsvägen längre. Grusvägarna var lite värre, men Grand fick på sig superbroddarna så det var inga som helst problem.

Det krävs bara ett ord för att beskriva känslan av att äntligen få rida ut: UNDERBART! Frisk luft, glad och pigg häst och nästan sol, vad mer kan man begära? Grand var överlycklig. Han traskade på i friskt tempo och frustade högt i vartannat steg. Nästan som att han var tvungen att frusta ut all instängdhet för att kunna dra nya, djupa andetag. Frihet!

Vi både travade och galopperade en liten bit och mitt hjärta slog dubbelslag av glädje. Jag har känt mig lite stressad i stallet de senaste dagarna, för att jag har så mycket hemma med skolan som måste göras. Så att få rida ut och bara känna lugn och lycka var ovärderligt, även fast det bara varade i 40 minuter :)

Nu är det back to duty för mig. Ska jobba med mitt projekterbete hela dagen idag och sedan är det repetition inför premiären på vår föreställning hela dagen imorgon. Det ska bli skönt när allt är över!

Förresten så har vi på Lenas initiativ ändrat om Grands foderstat lite grann. Lena är ju väldigt duktig på det här med mat, både för människor och hästar, så jag låter henne sköta planering av foderstat helt och hållet. Det är lika bra, jag är som en fisk på torra land när de gäller foderlära.

Iallafall, det blir mer kraft för Grand, till hans stora lycka. Det kan ju kännas lite kontroversiellt eftersom vi vill banta ner honom och inte tvärtom (han har skaffat sig lite för rund mage under vintern). Men han har tappat så mycket muskler av att stå, så vi måste öka kraften för att ha lite energi att arbeta med. Och när jag kommer tillbaka från London ska vi sätta igång ordentligt och arbeta upp kondition och bygga muskler. Det kommer bli kul och spännande!

Tills vidare!
/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar